الرئيسية منتديات مجلس القصص والروايات قصة قصيرة ======= احلام وردية

مشاهدة 14 مشاركة - 1 إلى 14 (من مجموع 14)
  • الكاتب
    المشاركات
  • #86448
    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم
    حبيت ارجع لكم بعد غياب بقصة اتمنى تنال اعجابكم وياريت لا تنسونا بردودكم
    يلا بينا الى القصة
    احلام وردية

    قصة تحكى عن فتاة صغيرة جميلة رقيقة المشاعر احلامها كلها وردية تصحو من نومها على زقزقة العصافير تداعبها من وراء شباكها تقول لها الشمس طلعت يلا يوما جديدا مليىء بالامل يلا اصحى ===== تصح الفتاة الجميلة من نومها وتجرى الى الحقول لتقطف اجمل الزهور لتزين بها سفرتها الصغيرة وتلعب يمنا وشمالا
    وتضحك هنا وهناك حتى ترى الشمس وهى تغيب فتسألها : انتى جاية بكرة صح
    تضحك لها الشمس وهى بتغرب وتقول لها اكيد !
    وفجأة ظهر الظلام الدامس
    والعصافير دخلت العيش ونامت
    فدخلت الى حجرتها لتنام لتصح بكرة لتلعب مع الشمس والعصافير وفى داخلها احلامها الجميلة الوردية وزى ما هى متعودة تخرج الى الشرفة لتنظر الى السماء وتدعوا ربها بغد جديد جميل فيه السلام والامان لكل الدنيا
    وفجأة ظهر لها شخص غريب اسود الطلعة عيون بها المكر والخيانة وضحكة بها خبث وكره خافت الفتاة وارتجفت وقالت بصوت خافق من انت وماذا تعمل فى شرفتى قال لها جاى اكلم معاكى ؟هى : من انت
    هو : مش مهم
    المهم انتى
    هى : استغربت وليه انا
    هو : علشان احلامك الوردية
    وضحك ضحكة كلها سخرية وخبث عميق
    قال لها ايه احلامك وانا سوف احققها لكى
    هى : بنظرة استغراب = انت هتحققها ازاى ؟
    هو : قولى لى ايه هى الاول
    هى : احلامى بسيطة وجميلة بتمنى كل خير لبلادى العربية
    بتمنى السلام يعم الدنيا
    بتمنى ان كل طفل يعيش فى سلام وامان
    بتمنى ان تنتهى الحروب ويرفرف حمام السلام
    بتمنى لى كل اسرة تتجمع مع بعضها فى الخير والامان
    بتمنى لكل ام تحضن وليدها
    بتمنى لكل طفل يبر بوالدية
    بتمنى ازهارى تنمو على طول
    بتمنى طيورى تفضل هنا ولا تهاجر الى بلاد اخرى
    هو : ضحك ضحكة قوية هزت اركان المكان كله
    ويعقبها ضحكة خبيثة وناولها سلة مهملات
    قال لها امسكى
    هى : ما هذا
    هو : سلة مهملات امسكيها
    هى :فمسكتها وهى مستغربة
    هو :قال لها ارمى كل احلامك فى هذه السلة
    ارمى كل الخير الذى داخل قلبك
    ارمى ضميرك الحلو
    ارمى احلامك الوردية كلها هنا فى هذه السلة
    هى : استغربت وقالت له لماذا ؟ ارمى احلامى
    هو : قال لها انتى عايشة فى دنيا غير الحقيقة
    فرحانة بالشمس والعصاير والزهور انتى لسة صغيرة
    بس لما تكبرى هتتصدمى بالواقع الهزلى
    عاوزة السلام امال لما يعم السلام انا اكون فين
    اتغنى ازاى ؟؟؟؟ !!!!!!
    هى : طيب والسلام ماله ؟
    هو : ربط على كتفيها وقال
    الحروب والقتل بيجيب الامول والغنى
    لازم يكون فية حروب —– علشان اكون اغنى رجل بالعالم
    لازم يموت الاطفال الابرياء —— علشان اكون اقوى
    لازم سفن الدنيا تمر —— علشان اكون بامان
    لازم الاب والام يطحنوا تحت ارجل اولادهم —- علشان انا ارث غباهم
    لازم الطفل الوليد يصرخ —– علشان انا اضحك
    لازم الشباب تكون فى دوامة —- علشان انا اكون فى البر
    لازم تموت الاف وميئات الابرياء — علشان انا اعلى كمان وكمان واوصل الى اعلى قبة فى الدنيا
    فنظر ليها نظرة ثاقبة وقال لها بصوت عميق ارمى يلا
    هى : فرمت كل احلامها وضميرها وكل شيىء جميل
    وربط الكيسة ورمها فى النار
    فنحرقت امامها كل احلامها وهى تبكى بكاء حار مخنوق
    وهو يضحك ويضحك ويضحك ويضحك الى ان اختف
    وهى تبكى وفى قلبها حزن وآلام وفى لحظة سمعت همس فى اذنيها ففزعت ورات امامها
    شعاع نور خافض من بعيد جد1 وقال لها فى اذنيها انا الامل وانا احلامك لا تخافى وفجأة صوت عذب فى اذنيها يردد الله اكبر == الله اكبر
    فقالت اذان والفجر لسة بدرى مش وقته ولكن فرحت وقالت وهى تنظر الى القمر وهو بدرى نعم هذا و الامل والخير موجود فينا كلنا
    اكيد الشمس هتطلع والزهور تملى المكان واجيال هتيجى وتقول للظلم لا
    واكيد السلام هيعم واحلامى فى يوم هتتحقق
    اكيد ====== اكيد
    ونامت وهى بتحلم با احلامها الوردية…………..
    لسة بنحلم ببكرة يجى علشان يعم السلام
    لسة قاعدين نحلم وبس
    ولكن نفسنا نبقى يد واحدة علشان نصنع احنا السلام ونحققه امته ايد العرب تتجمع وتكون يد واحدة امتى….. انا كمان نفسى يعم السلام وبحلم بهذا اليوم يجى
    انا مدة يدى من يمد يده معى
    اسفة على الاطالة واسمحوا لى بهذه القصة التى من تأليفى
    ممكن اكون غلط ولكن اعفو غلطى واقراوا ما بين سطورى
    نارين

    [/justify]
    [/size]
    [/size][/b]

    #972805

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

    مرحبا نارين

    بداية موفقه

    قصة لمست واقع اليم

    نتمنى ان يزول ما فيه من حقد و حروب

    و يملأه السلام

    مشكورة اختى

    ان شاء الله نرى المزيد من كتاباتك

    تحية طيبة

    #972831
    [font:Arial Black]
    شكرا لكى اختى الكريمة على مرورك الطيب
    نارين
    ِ
    [/font

    #972839
    نارين ,,,

    كلمات بالرغم من انها اليمه ومريره ,,,,,

    الا انها تمس الواقع بل هي الواقع بعينه … لذلك اقول لك لقد وصل لنا ما اردتي انت توصليه لي ولها وله وللعالم كله …

    واشكرك لانك سمحتي لنا بمشاركتكي لقصصك واشعارك وخواطرك ايضاً ..

    ونتمنى لك دوام التوفيق والنجااااااااااح ,,,

    واقووووووووووولها وبكل فخر وثقه ,,,

    ننتظر جديدك ,,

    تقبلي مروري ,,

    دمتِ بووووووووووود ,,

    #972848
    صياد بابل
    مشارك

    صباحك ورود الجوري سيدتي ..

    صباحك أنهار وبساتين ودرر ..

    صباحك عبير فواح ياسيدتي

    ما اصدق الكلمة اذا جاءت

    بهذه الصياغة المعبرة

    وهذا البوح الصادق

    سيبقى هذا القلم ملهما للآخرين

    في ابداعه ورسم أروع

    المعاني والمفردات

    مفردات راقية أغرقتنا في بحر العذوبة فغاصت

    فيها كل المشاعر الصادقة والأحاسيس

    كل من يتأملها تجتاح قلبه وتستحل جوارحه

    لما فيها من صدق وروعة وجمال

    حضرتي0 فابدعتي0 كتبتي0 فامتعتي .

    لك ودي وعبير وردي ياسيدتي

    الصـــــــــــــــــياد

    #972850

    اشكرك اختي الكريمه

    على هذه القصة الجميلة

    #972875

    قصه فى غايه الجمال

    مشكورة اخت نارين على طرحك الطيب والجميل لتلك القصه

    جزاك الله خيرا

    #972978
    السلام عليكم
    اولا انا كنت فاكرة ان قصتى محذوفةلانها كانت غير موجودة فى القسم الذى كتبت فيه وكنت زعلانة جدا
    ولكن لما دخلت هنا وجدتها
    ولكن ماكنتش اعرف انى هلاقى هذة الكمية من الردود الجميلة والمعبرة والمشجعة منكم
    فعلا اشكركم من كل قلبى وشجعتونى انى اكمل فى كتباتى وقصصى
    اشكر كل من زار موضوعى ورد عليه
    وبكل فخر انا منكم وانتم منى
    اشكركم اخواتى الاعزاء على كلماتكم المعبرة والطيبة
    واسمحوا لى اختص بالشكر للجميلة الاميرة المنتظرة ومهرة وصياد وفتى وبقايا
    اى بختص بكل عضو منكم بشكر خاص جدا ولكم جزيل الشكر
    نارين

    #973009

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

    مرحبا نارين

    حمد الله على سلامتك

    ههههههههههههههههههه

    تحية طيبة

    #973077
    [center]شكرا مهرة واسفة على ازعاجك اختى
    نارين
    [/[font:Arial Black][/font]center][color:#330033][/color]

    #973247

    السلام عليكم

    قصة حزينة لكنها معبرة

    مشكورة نارين على القصة ارجو ان تظلى على نشاطك هذا

    و ان تكتبى اكثر بمثل هذا الجمال

    تحياتى لك

    بالتوفيق

    #973281
    (( تيتو ))
    مشارك

    السلام عليكم

    هلا نارين

    موضوع كتير مميز وقصه جميله

    انتى لا تخافى بس المنتدى بنسخه الجديده لا يبعت رسيال للعضو بنقل موضوع اوتميتكى

    المهم ان قصتك بخير وكمله لا تخافى عليها

    وعلى فكرة جميله جدا

    يسلموووو على الابداع

    نتمنى التواصل

    اخوكم فى الله

    تيتو

    #973491
    doudou12121
    مشارك

    شكرا لك وفي انتظار جديدك

    #973600

    السلام عليكم
    شكرا على مروركم الطيب
    وردودكم الجميلة
    شكرا تيتو ودودو
    شكرا لكم جميعا

مشاهدة 14 مشاركة - 1 إلى 14 (من مجموع 14)
  • يجب تسجيل الدخول للرد على هذا الموضوع.

يستخدم موقع مجالسنا ملفات تعريف الارتباط الكوكيز لتحسين تجربتك في التصفح. سنفترض أنك موافق على هذا الإجراء، وفي حالة إنك لا ترغب في الوصول إلى تلك البيانات ، يمكنك إلغاء الاشتراك وترك الموقع فوراً . موافق إقرأ المزيد